Regional Jet skal fly ATR-produksjonen for SAS
Som erstatning for Jet Time, har SAS inngått avtale med Regional Jet OÜ, som fra august vil operere fire fly av typen ATR72-600 for SAS, skriver sistnevnte i en pressemelding.
SAS har inngått en avtale med Regional Jet OÜ, som primært vil operere ruter til og fra København, med fire ARTR72-600.
Den øvrige Jet Time-produksjonen vil bli løst ved å redusere trafikk og omfordele den eksisterende kapasiteten til andre flytyper.
– Vi har funnet den riktige partneren til å overta flyvningene for Jet Time. Vi kjenner Regional Jet OÜ som en dyktig og pålitelig partner, som vil bidra til SAS’ strategi innenfor det vi omtaler som wetlease-produksjonen. Vi ser frem til samarbeidet, sier Mikael Wångdal, VP Ekstern Produksjon i SAS.
Siden november 2016, da avtalen med Jet Time ble sagt opp, er det jobbet med å finne en ny wetlease-operatør til å fly ATR-produksjonen.
En rekke selskaper har levert anbud på kontrakten med SAS, og valget av Regional Jet OÜ er gjort ut fra en rekke parametere, der det blant annet er foretatt en revidering og kvalitetskontroll opp mot SAS Quality & Compliance monitoring, med meget gode resultater.
Avtalen med Regional Jet OÜ løper over seks år, men kan sies opp etter tre. De fire ATR72-600-maskinene som skal fly for SAS, er alle i SAS-farger, og vil primært bli bemannet med crew basert i København, på lokale betingelser. Regional Jet OÜ ble grunnlagt i 2015, som en uavhengig produksjonsplattform, som leverer wetlease-tjenester til andre selskaper. Firmaet eies av Nordic Aviation Group (Nordica) og LOT Polish Airlines (LOT). I dag opererer selskapet med tre fly for LOT og fem fly for Nordica, og vil således utvide sin flåte med fire fly for å operere for SAS.
Illustrasjon: Haleror på SAS-maskin. Malt av Jarle Petterson.